Ølen Betong - hjem

Store kummer spesiallages til Stavanger

Det bygges på Skansekaien Stavanger. I mobilkranen henger en spesiallaget kum på hele 30 tonn. Den er kommet landevegen fra Ølen for å sikre byen en b

Publisert: 27.02.2013

Montasje og tilknytning av betongrør under flomålet
Montasje og tilknytning av betongrør under flomålet
Vassbakk & Stol på Arsvågen med den 30 tonn tunge kummen
Vassbakk & Stol på Arsvågen med den 30 tonn tunge kummen

Stavanger kommune er i ferd med opparbeidelsen av andre etappe i vei, vann- og avløpsanlegget i Havneringen.

Vann- og avløpsledningene i området er gamle og i dårlig forfatning. Hensikten med VA-anlegget er å forhindre framtidige driftsforstyrrelser, forhindre inn- og utlekking av avløpsledningene, samt å forsterke vannforsyningen med tanke på brannsikkerheten. Les mer her .

Anleggets framdrift vil være svært avhengig av værforhold og sjøvannstand, og for å gi best mulig værforhold for arbeidet er framdriften satt opp fra januar til mai/juni. Entreprenøren må i perioder drive grøftearbeid etter tidevannstabellene (ved lav vannstand).

Ordren gikk til Ølen

Gudmund Thomasen

I forbindelse med VA- oppgraderingen hos Stavanger Kommune leverte Ølen Betong det laveste tilbudet på spesialkummen som erstatter en lignende, men mindre betongkum.

- Den nye kummen har en total vekt på ca. 30 tonn, forteller Gudmund Thomassen, leder for divisjon betongvarer hos Ølen Betong.

- Produksjon av spesialkummen har vært krevende og Stavanger Kommune stilte store krav til nøyaktighet på mål i henhold til tegninger da dette skulle passe inn på det eksisterende ledningsnett.

- I forkant av produksjon ble det gjennomført et byggemøte hos Stavanger Kommune for å ivareta det meste i forhold til å kunne produserer kummen riktig.

Undersjøisk transport

Det kreveds spesialkjøretøy for å kunne frakte en kum i slike dimensjoner langs Europaveien som både snor seg flere hundre meter under havet og i ferge over Boknafjorden. Karmøybedriften Vassbakk & Stol AS stilte opp med kjøretøyet som klarte jobben. De tok seg av transporten til bestemmelsesstedet nede ved havna i Stavanger. Her skulle betongkolossen plasseres i en byggegrop med bunnen under flomplet. Derfor måtte personell i dykkerdrakt til får få kummen på plass og koblet den til eksisterende rørledninger med spesialmuffer.

Fremdriften

Anlegget utføres av entreprenør T. Stangeland Maskin as. Arbeidet med fase 2a startet i januar 2012. Nå er det fase 2b som pågår. Den startet i januar 2013 og skal ferdigstilles i løpet av juni 2013.

- Anleggets framdrift er svært avhengig av værforhold og sjøvannstand. For å gi best mulig værforhold for arbeidet er framdriften satt opp fra januar til mai/jun, skriver Stavanger kommune på sine websider. Entreprenøren må i perioder drive grøftearbeid etter tidevannstabellene (når det er lav vannstand).

I tett samarbeid med entreprenørene

Det er ikke første kummen av denne størrelsen som leveres fra Ølen Beteong, og heller ikke den største. Tidligere er produsert en rekke tilsvarende løsninger til bl.a. Bergen kommune , og Ølen Betong har bygget opp en spesialavdeling som produserer denne type kummer etter detaljerte beskrivelser fra konsulentene. Her må alt stemme på millimetren når kummen kommer frem og skal senkes ned under vann og tilknyttes både eksisterende ledningsnett og nye ledninger.

Denne gangen var det sør for Boknafjorden leveransen gikk. Gjennom mange år har bedriften samarbeidet med entreprenørbransjen, kommuner og konsulenter om å lage løsninger som dekker alle behov. Divisjonsleder Gudmund Thomassen er svært tilfreds med ordren.

Ølen Betong takker for oppdraget!