Spesialkum på 50 tonn levert til Bergen Bydrift
Alt boss fra husholdningskundene i Bergen sentrum skal i rør og skjemmende bosspann skal vekk. Det blir slutt på bossbiler i trange Bergensgater. Løsninger som krever en spesialkum på hele 50 tonn. Transport fra fabrikken i Ølensvåg var i seg selv en krevende oppgave som bedriften løste.
Publisert: 15.10.2012
Den 1. oktober ble en gigantisk spesial kum sendt fra Ølen Betong langs landevegen nord til Bergen. Kunden er Bergen Bydrift, et kommunalt selskap som har sørget for vedlikehold av vei, vann og avløp og bidratt til et godt bymiljø i Bergen, gjennom 160 år.
Å frakte en spesialkum med slike dimensjoner langs landevegen, gjennom undersjøiske tunneler og på ferge, var i seg selv en utfordring.
- Kummen veier hele 50 tonn, har en bredde på 3,7 meter og lengde på 4,5 meter, forteller avdelingsleder Gudmund Thomassen hos Ølen Betong
- Spesial transporten som ble utført av Vassbakk & Stol, var helt nødvendig.
Men bare det å løfte og laste en slik kolloss satte mannskapet på prøve.
Heldigvis ligger Ølen Betong kloss opp til skipsverftet Westcon Yard i Ølensvåg. En av de store tårnkranene når inn over bedriftens lagerområde, og denne måtte leies for å foreta lastingen. På grunn av problemer hos Westcon, der kranen var i bruk til et oppdrag først, måtte jobben utsettes i flere dager.
Med politi eksorte under havet
En transport med slike dimensjoner krever følgebil fra Statens Vegvesen og politi eskorte måtte til gjennom Bømlafjord tunnellen. Men alt gikk bra, og vel framme hadde Bergen Bydrift en 300 tonns kran klar til å løfte kummen av bilen og på plass der den er tenkt.
Hva er så hensikten med denne kummen?
- Alt boss fra husholdningskundene i Bergen sentrum skal i rør og skjemmende bosspann skal vekk. Det blir slutt på bossbiler i trange bergensgater, uttaler Bergen Bydrift.
Produksjonen
Bunnplaten ble støpt inne, her ble kummens vegger også forskalt og deretter transportert ut for støping.
- Arbeidet med kummen har gått bra og etter planen, sier avdelingsleder Gudmund Thomassen.
- Dette er den andre kummen av denne typen som Bergen Bydrift har fått laget, men den første som er produsert i Ølensvåg.
I tidligere tider forskalte og bygget en gjerne kummer av denne type, nede i grøften på anlegget. I skitt og sølevann og Vestlandets regnvær, ser entreprenørene klare fordeler med å få konstruksjonene levert ferdige fra fabrikk. Dette er både kostnadsbesparende, samt at en ved produksjon på fabrikk har en vesentlig bedre styring med kvalitet og detaljer. Hos Ølen Betong har dette gitt grunnlaget for en egen produksjonshall med dyktige medarbeidere som har kompetanse på å omgjøre konsulenetenes beskrivelser til ferdige løsninger. I noen tilfeller av størrelser som også utfordrer transportørene.