Ølen Betong - hjem

Trenger 300 mill. til tunnelsikring

Statens vegvesen har i en rapport beregnet at det trengs minst 300 millioner kroner for å ettersikre landets tunneler.

Publisert: 19.02.2008

Vegen og Vi, Statens Vegvesen sin etatavis, skriver i nr 3/08 at inspeksjon av tunnelene på riks- og fylkesveinettet viser et behov på utbedringer for ca 300 millioner kroner. Les artikkelen her. Inspeksjonen har tatt tid av de om lag 900 tunnelene, da det både er trangt bak vann- og frostsikringen, samt at det mangler luker. I nye tunnelforinger som blir montert i tunnelene blir det derfor satt inn inspeksjonsluker som muliggjør bedre etterkontroll. Ellers er en stor del av arbeidet rensk og bolting. I tillegg benyttes betong i stor grad til sikring og forsterkning. Noen steder i form av sprøytebetong, mens andre steder har dette vært gjort ved at betong er pumpet inn bak elementene. Erfaringene som en nå har fått tilsiser at bruk av betongelementer med tilstrekkelig avstand til fjellet for å kunne foreta fremtidige inspeksjoner, kombinert med inspeksjonsluker, vil være viktig. Grunnleggende er at bolting og sikring av fjellet utføres korrekt før foringer monteres. Betongelementene står da som et frittstående hvelv inne i tunnelene og vil kunne beskytte mot mindre nedrasing av stein og masser som måtte løsne i tunneltaket. Branntryggende vann og frostsikring av Wøien-Bjørum tunnelene i Bærum
Branntryggende vann og frostsikring av tunnel. -