Nye tunnelkontrakter til Ølen Betong
Avdelingene i Sandeid og Sveio er innstilte på tunnelsyn de neste to årene: Ølen Betong starter nå produksjonen av til sammen ca. 20 000 tunnelelementer til fire nye prosjekter.
Publisert: 18.10.2014
- Det blir fullt kjør i begge produksjonshallene for leveranser til veitunneler på E6, E18, E39 og Ryfast. Til sammen skal vi produsere og levere ca 350 000 kvadratmeter til tunneler i 2015 og 2016, sier divisjonsleder for elementfabrikkene, Geir Arild Søndenå .
I løpet av sommeren har han signert flere større kontrakter om leveranser av elementer til samferdselsprosjekter landet over. Fra starten av november vil det gå slag i slag med leveranser av tunnelelementer fra både Sandeid og Sveio.
Det ene prosjektet avløser det andre:
Teigkamptunnelen, E6
- Først ut er leveranser til ny tunnel på E6 mellom Vinstra og Sjoa i Oppland
- Tunnelen er 3,6 kilometer lang og Ølen Betong skal levere til sammen 1500 tunnelelementer til prosjektet
- Kontrakten utgjør full produksjon i Sandeid fra starten av november til påsketider i 2015
- Entreprenør for veiprosjektet er Implenia Norge AS
Tunneler på E 18 i Vestfold
- Deretter kommer leveranser til den nye veiparsellen mellom Bommestad og Sky på E18
- Ølen Betong skal levere til sammen 150 000 m2 tunnelelementer til to tunneler på til sammen 4,1 km; Larvikstunnelen og Martineåstunnelen
- Produksjonen vil foregå både i Sandeid og Sveio i 2015 og 2016
- Entreprenør for veiprosjektet er Skansa Norge AS
Eiganestunnelen (E39) og Hundvågtunnelen (Ryfast, Rv13)
- Til sommeren starter også produksjon i Sveio og Sandeid til Eiganestunnelen på E39 (3,7 km), og Hundvågtunnelen på Ryfast, Rv13 (5,5 km)
- Ølen Betong skal levere til sammen 160 000 m2 tunnelelementer til prosjektene
- Entreprenør Bilfinger Berger GmbH og Kruse Smith AS.
Det produseres nå 1700 m2 tunnelelementer daglig i fabrikkene i Sveio og Sandeid. Ølen Betong er i dag den største spesialiserte leverandøren av tunnelelementer i Skandinavia.