Ølen Betong - hjem

Storstøp i kraft og samferdsel

Det leveres betong på løpende bånd fra Ølen Betong om dagen. Mye går på det jevne, men tid om annen dukker det opp virkelig store støypeoppdrag.

Publisert: 01.08.2016

I uke 17 og 19 ble det til sammen levert ca. 2.200 kubikkmeter betong fordelt på to støper fra betonganlegget i Lysebotn til Lyse Krafts utbygging.

Av Torleif Heggebø, Medvind24

Ølen Betong har kontrakt med hovedentreprenør Implenia om levering av betong til hele utbyggingen av det utvidede kraftanlegget til Lyse Kraft i Lysebotn.

Leveransene går til både til vanntunnel og konstruksjoner i kraftanlegget. Betong blir produsert ved Ølen Betongs mobile blandeverk i Lysebotn i over to år.

1100 kubikkmeter ganger to

- I løpet av et par døgn i vår leverte vi om lag 1100 kubikkmeter betong i en sammenhengende leveranse begge ukene. Da var det døgnkontinuerlig drift fra tirsdag til torsdag. Bøviks Transport stod for transporten av sement fra Cemex sin sementterminal på Randaberg og inn til Lysebotn, en stor utfordring da veien til Lysebotn var vinterstengt helt fram til siste dagen av støpingen i uke 19, forteller Berge.

Løsningen ble å frakte sementen på lekter inn fjorden. To og to biler på lekteren hver tur, totalt 13-14 billass per støp.

- Selv om veien til Lysebotn åpnet dagen før vi var ferdige med den siste storstøpen, så valgte vi å transportere sementen inn til Lysebotn på lektere. Vi hadde god gang på sakene og logistikken passet utmerket i forhold til betongproduksjon og levering av sluttproduktet – en sementblanding vi fikk laget sammen med hovedentreprenørens teknolog, sier Berge.

Ølen Betong har hatt to betongpumper og en hjullaster i sving under storstøpene, i tillegg til fire betongbiler som har gått i skytteltrafikk inn og ut av fjellhallen.

Stor bro på Hundvåg

Samtidig leveres sprøytebetong både til Ryfylke-tunnelen mot Tau og Hundvåg-tunnelen mot Stavanger. Leveransene her går etter hvert som det er framdrift i tunneldrivingen. Da en stor bro skulle støpes i forbindelse med av- og påkjøringsrampen i dagsonen mellom tunnelene på Hundvåg gikk hele kapasiteten ved Ølen Betongs mobile blandeverk på Hundvåg med til disse leveransene.

- Vi produserte konstruksjonsbetong av samme typen som den vi leverte til Stordalsbrua i Etne og bruene over E 134 i Skjold. Totalt gikk det med ca. 1050 kubikkmeter betong til denne broen, og i tillegg til egne leveranser fikk vi bistand fra våre kolleger i Sandnes Betong. Sandnes Betong hjalp oss også med å opprettholde den daglige leveransen av sprøytebetong til tunnelene. Til sammen leverte vi rundt 1200 kubikkmeter betong i løpet av ett hektisk døgn, forteller Berge.

I uke 17 og 19 ble det til sammen levert ca. 2.200 kubikkmeter betong fordelt på to støper fra betong- anlegget i Lysebotn til Lyse Krafts utbygging.