Store underganger i betong
Veien mot Hervik i Tysvær skal bli bedre. En ny vegstrekning er under bygging. Store betongrør skal sikre dyrene trygg ferdsel fra den ene siden til den andre. En løsning som det er benyttet mange av på denne strekningen.
Publisert: 16.05.2007
Betongrør tåler påkjenninger. Deres konstruktive styrke er viktig for å gi trygge veier for bilene og samtidig sikre mennesker og dyr trygg ferdsel på tvers av og under kjørebanen. Ved Troppene i Hervik bygges ny veg. Entreprenørfimaet Vassbakk og Stol AS har jobben. De kan dette med å legge betongrør. Kraftige maskiner håndterer de store rørene så lett og fint som om det var en håndveske som ble båret av gårde. Men det er betong. Stor styrke. Lang levetid. Minst 100 år skal en slik konstruksjon tåle. Disse rørene som har en innvendig diameter på 2 meter, har innstøpte gummi-pakninger. Dette sikrer tetthet i rørskjøtene samt hindrer skader når kjørebanen utsettes for tung transport av vogntog eller anleggsmaskiner. I endene monteres spesielle inn-og utløpsklonstruksjoner. Vingemurer kalles de. Ferdige, rett fra fabrikk. Det er bare å heise disse på plass og stikke røret inn i muffen som selvsagt har ig-pakningen på plass. Imponerende å se hvor raskt Vassbakk og Stol sine vante anleggsfolk monterte denne undergangen. Laser stod oppstilt og sikret at det ble riktig fall og retning. Et godt samarbeid mellom leverandør og entreprenør er viktig. Rør og vingemurer kommer til anlegget etter hvert som det monteres. Det behøves ikke kran for å ta disse delene, selv om de veier mange tonn. Gravemaskinen hukket universalanker-hodene på løftekjettingen inn på de innstøpte ankrene i røret. Løftet dette opp i luften og svingte det forsiktig mot grøftekanten. Beltet litt fremover, og senket så røret ned på den ferdige singel senga i bunnen. Her stod folk klare. På med glidemiddel. Hukket på kjettingtaljer og stramte til. Røret glir på plass. Sjekker litt med laseren. Basen gir signal med hånden. Litt forsiktig justering. Så er det klart for neste rør. Imponerende å se hvordan erfarne maskinkjørere opererer. De har noe å vise frem.