Ølen Betong - hjem

Spennende betongprosjekter står for døren

Ølen Betong forbereder leveranse av 30.000 tonn spesialbetong til maritim konstruksjon. Samtidig forbereder Vestlandet seg til utbygginger på Gismarvik, T-forbindelsen, Hardangerbru og Jondalstunnel. På Haugalandet er bompengeinnkrevningen startet for en ny satsning på vegutbygging.

Publisert: 10.07.2008

Hardangerbrua. Det er nå klart for utlysing av arbeidet med Hardangerbrua etter at Navarsete ga grønt lys for prosjektet fredag 4. juli, melder Statens Vegvesen i en pressemelding. Departementet sitt endelige klarsignal ble gitt etter at prosjektet har gjennomgått en kvalitetssikring gjennomført av eksterne aktører. Innleveringsfrist for anbudskonkurransen er november i år og forventet oppstart på arbeidet er våren 2009. Les mer Hardangerbrua. Illustrasjon: Statens Vegvesen Illustrasjon av fremtidig Hardangerbru, foto: Tor Sponga,Statens Vegvesen. Arbeidet knyttet til Hardangerbrua blir lyst ut i fire separate delkontrakter; 1) betongarbeid, 2) stålarbeid, 3) tilførslesveier Bu og 4) tilførsleveier Vallavik. Fristen for å levere inn tilbud på arbeidene er november 2008 for alle fire entreprisene. Det er forventet oppstart på arbeidet våren 2009 med mulig ferdigstillelse av arbeidene våren 2013. 30.000 tonn spesialbetong i Ølensvåg. I begynnelsen av uke 30 kommer et stort spesial skip inn til Ølensvåg med en gigantisk firkantet stålkonstruksjon. I en hektisk periode midt i fellesferien skal Ølen Betongt produsere og levere ca. 30.000 tonn betong som ballast i denne tanken som er bygget i Malaysia. Spesialbetong med høy egenvekt nede i tanken, i toppen skal det leveres betong med ekstra lav egenvekt. Bedriftens nye og supermobile blandeverk er nå satt opp på Westcon sitt område, tilslag er kommet inn, så nå skulle det meste være klart for jobben. Det skal lages 26.000 tonn med ballastbetong laget av jernmalm og 3.000 tonn lettbetong. Hele jobben skal være unnagjort på to uker. T-forbindelsen våren 2009. Illustrasjonsfoto Byggeindustrien.no - Utbyggingen av veiprosjektet T-forbindelsen vil gjøre det vesentlig lettere å komme til og fra Karmøy, og Haugesund sentrum blir avlasta for gjennomgangstrafikk, skriver Byggeindustrien på sine nettsider. Jondalstunnelen - Anleggsarbeidet med bygging av Jondalstunnelen kan ta til hausten 2009 og vil vere ferdig i 2012. Tunnelen vil gje Jondal kommune eit nytt og kortare vegsamband til Kvinnherad og vidare, gjennom Folgefonntunnelen, til Odda og E 134. Med den nye tunnelen får folk og næringsliv i kommunane på og rundt Folgefonnhalvøya eit betre transport- og tenestetilbod som er med på å styrkje Folgefonnhalvøya som ein viktig arbeids- og sørvisregion, sier Samferdselsminister Liv Signe Navarseter i en pressemelding 20.6.2008. Les mer her.