Øker produksjonen i Murmansk
Selskapet, som eierne av Ølen Betong for mange år siden opprettet i Murmansk, har etter 2020 vært drevet uavhengig av det norske selskapet, og ble i slutten av 2022 solgt helt ut av konsernet. (Artikkelen nedenfor er kun av historisk interesse). Ved nyttår 2015 hadde Ølen Betongs avdeling i Murmansk produsert 20 % av den opprinnelige ordren til Pile Caps-avtalen som ble inngått med Yamal LGN for et halvt år siden. Nå har ordren ballet på seg og kunden ønsker flere og større betongelementer. De
Publisert: 19.02.2015
Natt til 1. november 2015 gikk første leveransen med fundamenter til Yamal fra fabrikkanlegget i Murmansk. Ved nyttår hadde avdelingen rukket å produsere ca 20 % av bestillingen. Og nå har det begynt å tikke inn tilleggsordre; flere og større Pile Caps, totalt 4-500 med vekter fra 38 - 55 tonn.
Klapp på skuldren
Ordrelisten fra byggherre Yamal LGN i juli 2014 var som følger: Mellom 3 000 og 4 000 betongelementer (såkalte Pile Caps eller pælehodefundameneter) skal produseres av Ølen Betong og leveres til Sabetta, der de skal brukes i utviklingen av verdens antatt største gassfelt. Elementene skal monteres på pæler i den sibirske tundraen, og oppå pælehodefundamentene skal det installeres bygninger og installasjoner som skal brukes i utvinningen. Den opprinnelige ordren var pælehodefundamenter på 30 og 35 tonn, både tre- og firkantete, ca 1,8 meter høye og med en flate på mellom 12 og 20 kvadratmeter.
- Til sammen er det behov for ca 8 000 pile caps til Yamals LNG-anlegg. Kontrakten er delt mellom oss og en leverandør til. Nå ser det ut som om vi har klart det bedre enn de andre, med tanke på at flere av ordrene blir flyttet over til oss. Til nå er vår ordre økt med 35-40 % i forhold til opprinnelig kontrakt, og det er et godt «klapp-på-skuldren» siden vi har klart å produsere tilsiktet kvalitet, sier generaldirektør ved Ølen Betong i Murmansk, Atle Berge.
Fra Ølen Betongs produksjonsanlegg i Murmansk transporteres det nå pile caps med spesialtransport til havnen der de lastes om bord på skip til Sabetta. Fire semitrailere forestår denne transporten med følgebiler både foran og bak. Ved lasting på skip, fraktes det pile caps til havnen syv dager i uken. Etter planen skal det lastes en - to båter i måneden.
Utvider produksjonshallen
Allerede har betongspesialisten fra Ølensvåg investert 150 millioner kroner i anlegget i Russland. I november sto en ny 2.250 kvadratmeter stor produksjonshall ferdig, og i desember var det full drift med komplett maskineri og utstyr.
- Vi holder marsjfart og produserer 6 dager i uken. Den nye produksjonshallen har gitt oss mulighet til å produsere for fullt gjennom vinteren, den andre produsenten har måtte stoppet for vinteren. Med det nye sandtaket i full drift er vi også selvforsynte med tilslag, og kan dermed være sikre på at vi får den kvaliteten vi ønsker, forteller Berge.
Men nå som ordren til Yamal LNG har ballet på seg utvides også produksjonshallen med ytterligere 750 kvadratmeter og blir totalt på ca 3.000 kvadrat.
- I mars regner vi med at den utvidede hallen vil stå klar, sier Berge.