Stål kolloss får betong som ballast i Ølensvåg.
En stor firkantet kolloss ankom Ølensvåg 28. juli. Den har fortøyd ved skipsverftet Westcon i Ølensvåg etter å ha funnet veien hit med speisalskip helt fra Malaysia. I løpet av noen få uker skal Ølen Betong produsere og pumpe 30.000 tonn spesialbetong inn i denne tanken før den skal ut i Nordsjøen og plasseres på 90 meters dyp.
Publisert: 29.07.2008
Ved et verft på andre siden av jorden har 800 mann holdt på med å sveise sammen en stålkonstruksjon med dimensjonene 66 x 54 x 20 m på oppdrag for selskapet Single Buoy Moorings. Nå er denne fraktet til Norge på samme type skip som førte underdelen av Ekofisk veggen til byggestedet i Norge. Ferdiggjøringen skjer i løpet av to-tre hektiske uker ved West Contractor sitt verft i Ølensvåg. Tanken som bærer navnet: YME MOPUstor skal være lagringstank for olje p å havets bunn.
-Alt er klart og vi regner med å starte opp produksjonen allerede onsdag eller torsdag denne uken, sier avd.leder Svein Atle Berge, som var ute i båt for å fotografere den uvanlige skipslasten på veg inn Ølsfjorden klokka 19 mandag kveld. Jobben i gangEtter ankomst til Ølensvåg gikk det med flere dager til klargjøring ved verftet før støpingen kunne ta til. Men kl 24.00, natt til mandag 4. august kunne pumpene starte med å mate betongen gjennom rørgatene og frem til støpestedene. Det fylles betong to steder, diagonalt, for å sikre stabiliteten. Bildet viser ledelsen ved Ølen Betong på inspeksjon inne i tanken: Arne Haldorsen, Svein Atle Berge og Atle Berge, sammen med to av operatørene på betongutleggeren (+fotograf: Steinar Skartland). 30.000 tonn spesialbetong i Ølensvåg.
