Snøhvit reddet
Ølen Betong AS klargjør nå et av sine store blandeverk for ferdigbetong for å sendes nordover til Hammerfest (Melkøya). I flg. Pressemelding 4.juni gav Statoil arbeidsfellesskapet Selmer Skanska / Veidekke muntlig klarsignal for å starte anleggsarbeidene for den 2,3 kilometer lange undersjøiske veitunnelen mellom Melkøya og Hammerfest. AF PHIL-Group er tildelt oppdraget med byggearbeidene på Melkøya.
Publisert: 29.05.2002
NTB skrev den 28. Mai at ESA-president Einar Bull går langt i å antyde at det reviderte skatteregimet for Snøhvit-feltet vil bli godkjent av kontrollorganet. Dermed kan Statoil starte opp igjen arbeidet på Melkøya etter tre måneders avbrekk. Fra tidsskriftet "Byggeindustrien" har vi sakset: Bellona har varslet at miljøorganisasjonen i så fall vil anke saken inn for EFTA-domstolen. Men Statoil akter ikke å sitte med hendene i fanget av den grunn. - Slik Statoil ser det i dag, vil en eventuell anke ikke få betydning for oppstarten på Melkøya, sier informasjonssjef for leting og utvikling på norsk sokkel, Kristofer Hetland til NTB. Bull Regjeringen ble på et særskilt møte mandag enig om å avgrense skatteregimet for Snøhvit til bare å gjelde Finnmark og fire kommuner i Nord-Troms. ESA-sjef Bull gikk langt på vei god for opplegget i et intervju med NRK tirsdag morgen: - Jeg har vel antydet at forholdene ligger til rette for at vi vil kunne godkjenne den skattepakken som et regionalpolitisk tiltak for Finnmark og deler av Troms, sa Bull i programposten Politisk kvarter. Bull sier at de skal se nærmere på teksten først. Foss Finansminister Per-Kristian Foss (H) mener utbyggingen nå blir godkjent i Brussel, og at anleggsarbeidene kan komme i gang snart. - Vi har grunn til å tro at dette ligger godt innenfor rammen av hva ESA tillater av regional støtte. ESA er parallelt informert om regjeringens beslutning, og skal etter det jeg har blitt informert om ha et møte allerede denne uken, sier finansministeren til NRK. Hetland presiserer at Statoil må avvente et formelt vedtak i ESA, så vil man drøfte det med sine partnere. - Men vi starter arbeidet hvis avklaringen med ESA er tilfredsstillende, sier Hetland. Snøhvitutbyggingen utenfor Hammerfest er det største industriprosjekt i nordnorsk historie. Det skal bygges et såkalt LNG-anlegg på Melkøya, hvor gassen gjøres flytende og fraktes vek k på skip. Statoil har kontrakter med amerikanske og spanske mottakere, og de må ha svar innen 1. juni på om det blir noe bygging. Prosjektet uten spesialskip har en ramme på 40 milliarder. Snøball Det var Bellona som skapte vanskeligheter ved å klage saken inn for ESA. Bellona vil stanse Snøhvit fordi det skal bygges en gasskraftverk på Melkøya som skal gi energien som trengs for å fryse ned gassen. Dette gir et utslipp på rundt 860.00 tonn CO2. Bellona tok fatt i skatteregimet for Snøhvit og brakte det inn for ESA som et eksempel på konkurransevridende favorisering. Snøhvit er historisk som det første petroleumsprosjekt i Barentshavet. Miljøbevegelsen frykter at det bare er et tidsspørsmål før oljeutvinning følger etter.