Blandeverk fra Kirkenes til Jondal
Ølen Betong har leveransene av ferdigbetong til bygging av Jondalstunnelen i Hordaland. I dagene etter påske ble blandeverket som er innleid fra Finnmark, startet opp og prøvekjørt med spesialreseptene for sprøytebetong.
Publisert: 14.04.2010
På Kvinneherad-siden av tunnelen leveres betongen fra et Euromix supermobilt blandeverk, rigget i Mauranger. Det tar halvannen time å kjøre med bil rundt fjellet som bærer isbreen "Folgefonna" på sin rygg. Tunnelen som nå bygges vil redusere reisetiden fra Jondal og inn til Odda betydelig.
Da tunnelen drives fra to sider er det nødvendig å produsere betong også på Jondal-siden av fjellet. Et Simem Mobi-mix verk er leid inn fra Kirkenes Ferdigbetong og er rigget der for samme prosjektet. Driftsleder og sjef for rigging av mobile blandestasjoner, Alf Inge Dagsland, forteller at snø og kulde har vært en stor utfordring for de som har hatt jobben med rigging av anlegget i Jondal. Nå er verket klart på Torsneset og betongproduksjonen er startet opp.
Nylig var Kontrollrådet på inspeksjon på begge verkene for å sjekke at alle rutiner og kontrollsystemer fungerer og følges opp av Ølen Betong iht. krav i standardene.
Det er igjen travelt i betongbransjen og bilene ruller til flere prosjekter, bl.a. T-forbindelsen på Haugalandet, Jondalstunnelen i Hordaland og Toventunnelen i Nordland. Med 14 betongblandeverk til disposisjon rundt omkring i landet er Ølen Betong og datterselskapene med der landet bygges.