Ny elementkontrakt signert
Ledelsen i Ølen Betong har signert enda en stor kontrakt på leveranse av elementer for vann-, brann- og frostsikring av tunneler på E6 langs Dovrebanen. Utvidelse av både fabrikker og arbeidsstokk blir gjort for å ta unna ordrene.
Publisert: 09.11.2012
Fellesprosjektet E6 - Dovrebanen skrev i mars i år kontrakt med Veidekke Entreprenør og Hochtief Solutions om bygging av vei og jernbane mellom Brøhaug og Strandlykkja langs Mjøsa. Oppdraget utgjør det midtre delstrekket på et prosjekt med bygging av 21,5 km firefelts motorveg og 16,8 km dobbeltsporet jernbane langs Mjøsa.
Fellesprosjektet E6-Dovrebanen er dannet av Statens vegvesen og Jernbaneverket og prosjektet er delt opp i tre delstrekninger der Ølen Betong er tildelt betydelige leveranser.
80.000 m2 elementer
Den 1. november 2012 kunne daglig leder i Ølen Betong, Svein Atle Berge, signere en betydelig kontrakt på betongelementer for vann-, brann- og frostsikring av vegtunneller i Mjøsa området. Elementkontrakten ble inngått mellom Ølen Betong og JV Veidekke-Hochtief ANS.
Prosjektleder Nils Brødsjø og Siv.ing. Jørn Audun Gjennestad i Veidekke Entreprenør, daglig leder Svein Atle Berge og Geir Arild Søndenå, leder for elementdivisjonen hos Ølen Betong, kan bekrefte avtalen med et håndtrykk og ønske hverandre til lykke med det forestående samarbeidet.
- Vi skal levere ca. 80 000 m2 (1 050 vogntog) med betongelementer til dobbelt-tunnelen på prosjekt E6 Dovrebanen ved Mjøsa, parsell FP2, forteller avdelingsleder Geir Arild Søndenå, etter underskriftsseremonien.
Elementene som produseres på fabrikken i Mølstrevåg (Sveio kommune), vil bli fraktet til Drammen med båt, direkte fra bedriftens kai ved spesialfabrikken. Videre transport derfra går med bil inn i tunnelene der entreprenøren overtar og står for montasjen.
- Etter mange år med store leveranser til Veidekke Entreprenør, er vi igjen veldig stolte over at de har valgt oss som leverandør med bakgrunn i god kvalitet, leveringsdyktighet og god oppfølgning, sier Søndenå.
Leveransen skal være ferdig i desember 2013. Den 2,3 km lange tunnelen har fått navnet Morskogstunnelen.
Flere store prosjekter på motorveier og jernbane
For kort tid siden signerte Ølen Betong også en annen gigantkontrakt på tunelelementer til Østlandsområdet. Men bedriften har forberedt seg godt. I tillegg til oppstart av en betydelig utvidelse av lager og kaiområder i Mølstrevåg er Ølen Betong godt i gang med en utvidelse av elementfabrikken i Sandeid.