Ølen Betong - hjem

En gledens dag på Haugalandet

Samferdsel: Oppstart på "T-forbindelsen" som skal knytte Karmøy til E-39 i Tysvær ble vedtatt i Stortinget fredag 20. juni. Anleggsbransjen jubler over at det nå er nye store prosjekter å regne på. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var på rundreise både i Bergen, Jondal og Karmøy og kunne i tillegg også informere om Stortingsproposisjonen om Jondals tunnelen som vedtas i Statsråd fredag ettermiddag.

Publisert: 20.06.2008

Oppstart av T-forbindelsen vedtatt. Seint torsdag kveld bekreftet samferdselsminister Liv Signe Navarsete det mange har ventet på siden 2001: T-forbindelse-prosjektet blir godkjent i Stortinget fredag!At det har tatt så lang tid å komme til et endelig vedtak, skyldes at det er et komplekst prosjekt, både økonomisk og teknisk. Det var på ingen måte klart til vedtak da jeg overtok som samferdselsminister for 2,5 år siden, men T-forbindelsen har hatt høy prioritet. Ikke minst fordi det har vært et sterkt lokalt engasjement og vilje til å bidra til et spleiselag. Jeg er derfor svært glad for å kunne fortelle at første spadestikk blir tatt våren 2009, sier Navarsete til Haugesunds Avis. Glede i anleggsbransjen
I den senere tid har mange av de større entreprenørene vært urolige for at de stadige utsettelser på nye prosjekter ville føre til permiteringer. Men den siste uken har vært fylt av positive signaler. T-forbindelsen som består av veg og undersjøisk tunnel mellom Karmøy og Tysvær, Jondalstunnelen som vil binde Jondal sammen med Odda og Kvinnherad, samt oppstart og etablering av det store nye industrifeltet i Tysvær: "Haugalands Næringspark." Jondalstunnelen
Liv Signe Navarsete. (Foto: Bjørn Sigurdsønn/SMK)Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sier i sin pressemelding 20.6.2008: - Anleggsarbeidet med bygging av Jondalstunnelen kan ta til hausten 2009 og vil vere ferdig i 2012. Tunnelen vil gje Jondal kommune eit nytt og kortare vegsamband til Kvinnherad og vidare, gjennom Folgefonntunnelen, til Odda og E 134. Med den nye tunnelen får folk og næringsliv i kommunane på og rundt Folgefonnhalvøya eit betre transport- og tenestetilbod som er med på å styrkje Folgefonnhalvøya som ein viktig arbeids- og sørvisregion.
(Foto: Bjørn Sigurdsønn/SMK)
Jondalstunnelen blir 8,3 kilometer lang, og vil koste 760 millioner 2008-kroner. Prosjektet skal finansieres med en kombinasjon av statlige midler, kommunale tilskot, fylkeskommunale midlar og bompenger (83 millioner). T-forbindelsen åpner 2012/2013
- Utbygginga av vegprosjektet T-forbindelsen vil gjere det vesentleg lettare å kome til og frå Karmøy, og Haugesund sentrum vert avlasta for gjennomgangstrafikk. Med eit ferdig utbygd T-samband vert kollektivtransport og viktige næringsområde knytte tettare saman. Anleggsarbeidet skal ta til våren 2009, og prosjektet kan opnast for trafikk rundt årsskiftet 2012/2013, skriver Navarsete i sin pressemelding. Flere runder med kostnadssprekk og stadig nye krav til sikkerhet er noe av det som har forsinket og fordyret T-forbindelsen. Det som nå vedtas er at prosjektet skal koste 1,44 milliarder kroner. Av dette bidrar staten med 444 millioner, kommunene med 170 millioner, mens 817 millioner skal tas inn i bompenger. – Det som tar tid i første omgang er å få utarbeidet konkurransegrunnlaget som skal ut på anbud. Men med oppstart kommende vår vil prosjektet stå ferdig til overgangen 2012/2013, sier samferdselsministeren til h-avis.no, og fortsetter: – Dette er et viktig prosjekt for hele regionen, både nærings- og samferdselsmessig. T-forbindelsen binder sammen øst/vest og nord/sør og vil bety mye for større vekst framover. Positivt for betongbransjen.
- De beslutninger som ble tatt i dag av regjeringen er viktige og nødvendige for å sikre fortsatt høy sysselsetting både i anleggsbransjen, men også innen betongbransjen, sier administrerende direktør i Ølen Betong AS, Arne Haldorsen. Bedriften har flere fabrikker i både Rogaland og Hordaland og er i dag en av de største leverandørene til samferdselsprosjekter. Denne sektoren er det viktigste markedet både for ferdigbetong og betongrør, men ikke minst for fabrikken i Sveio som etter hvert er blitt en av Europas største spesialfabrikker for sikring av samferdseltunneler. REFERANSE, SAMFERDSELSDEPARTEMENTET: * T-forbindelsen * Jondalstunnelen AVISER og MEDIA: * Jondalstunnelen (bygg.no) * T-forbindelsen (h-avis.no) * Jondalstunnelen (bt.no) * T-forbindelsen (NrK) ANDRE * Statens Vegvesen: T-forbindelsen -