Bortgjemt norgesmester
"Med rekordstor ordretilgang produserer Skandinavias største tunnelelement- fabrikk for fullt, -uten at lokalmiljøet engang legger merke til det," skriver Haugesunds Avis i ett to-siders oppslag fredag 24.februar.
Publisert: 24.02.2006
I artikkelen som er skrevet av Per A. Enge i Haugesunds Avis, kan vi lese:SVEIO: Ølen Betong AS i Mølstrevåg i Sveio må være Norges mest bortgjemte norgesmester. Her produseres betongelementer over en lav sko til veitunneler over hele landet. Det handler om brannsikring og vanntette løsninger som gjør veitunnelene både sikrere og triveligere å kjøre i. Fabrikken er ikke bare Sveios største industriarbeidsplass. Den er faktisk Skandinavis største i sitt slag. Les resten av artikkelen her. ---- Fabrikken har gjennomgått en betydelig opprustning og utvidelse den senere tid. Det er investert omtrent ti millioner kroner i ny produksjonshall på 2000 m², maling av sioene og oppussing av kontorlokaler. Kaien er utvidet betydelig med bl.a. ny dyktalb, og kan ta i mot skip på opptil 3000 tonn. På kaiområdet disponerer fabrikken 20 mål lagringsplass. Innendørs produksjons- og lagerlokaler er nå på 4500 m² totalt. – Produksjonen gir arbeid til 20 personer, men staben må utvides med to-tre til i løpet av året på grunn av nye kontrakter, forteller Haldorsen til Haugesunds Avis. -Elementløsningene blir videreutviklet kontinuerlig. De siste par årene i samarbeid med både Vegdirektoratet og ledende entreprenører for å finne fram til optimale løsninger. I mange år har elementene vært levert med isolasjon på baksiden. Nå er selve betongen isolerende og i en spesialkvalitet som tåler brann. Totalt har Ølen Betong i Mølstrevåg både produsert og levert over 600.000 m² tunnelelementer til et 50-talls vei- og jernbanetunneler i Norge. Som en del av bedriftens forskning og utvikling på nye løsninger for tunneler, ble Ølen Betong i 2004-2005 tildelt oppdraget som hovedentreprenør på rehabilitering av Væretunnelen i Trøndelag. Her ble gamle løsninger fjernet og erstatt med nye elementer fra Mølstrevåg, i isolerende betong. Vegdirektoratet skal så i hele 2006 stå for testing av denne løsningen. Samtidig med dette prosjektet pågikk også leveransene til 6 andre tunneler på E39 i Trøndelag. For tiden pågår leveransene til flere tunneler på E18 ved Tønsberg og bedriften har tegnet kontrakt på sitt hittil største prosjekt: E16 Wøien-Bjørum i Akershus, hvor det skal leveres 90.000 m² elementer i tunnel. I tillegg til tunnelelementer produserer fabrikken spesialvarer som kabelkanaler, kulverter og underganger. Logistikk En av de andre bedriftene i konsernet, Ølen Betong Transport AS som har 50 lastebiler, har ansvaret for all transport på landeveien og frem til tunnelene. Likevel er det selskapet Sandfrakt AS som står for størsteparten av transporten sjøveien. I båtene lastes ca 330 elementer på en tur.