Ølen Betong - hjem

Betong til 90 millioner

Ølen Betong AS bekrefter sin stilling som Norges største leverandør av tunnelelementer. Flere nye kontrakter sikrer stor aktivitet fremover. Også innen ferdigbetong samt avløpssystemer i betong, er aktiviteten stor med flere større kontrakter på leveranser og travelt på anbudsregning.

Publisert: 15.02.2006

Flere kontrakter inngått Bedriften har nå inngått tre nye kontrakter på betongløsninger til samferdsels- og byggeprosjekter i Norge. -Kontraktene representerer til sammen en verdi på 90 millioner kroner, forteller en fornøyd administrerende direktør, Arne Haldorsen. E16 Wøyen - Bjørum Den største kontrakten er inngått med Veidekke ASA og gjelder E 16 mellom Wøyum og Bjørum i Bærum kommune. Her skal tunnelene gis en brannsikker innvendig foring i helt hvelv, som beskyttelse mot vann og frost. Totalt skal
leveres 90 000 m² heldekkende betongelementer hit. Disse produseres ved elementfabrikken i Sveio og transporteres med båt til kai nærheten av anlegget. Derfra fraktes elementene med spesial konstruert semihenger inn i de nye tunnelene, hvor de skal monteres av entreprenøren. Avd.leder Geir Arild Søndenå ved Elementavdelingen i Sveio-Dette er vår største enkeltkontrakt på elementer hittil. Produksjon starter i april / mai 2006 og vil gi en gjevn og god sysselsetting til våren 2007, forteller avdelingsleder Geir Søndenå som i fjor fikk ferdigstillet en betydelig utvidelse av fabrikken. Dette betyr at elementfabrikken i Mølstrevåg kommer til å produsere for fullt hele året. Her skal det produseres og skipes ut 25 båtlaster. Hver på 3-400 elementer. Anlegget gjennomføres i perioden 2005-2008. Brannsikring i høysetet Økt sikkerhet mot brannspredning ved f.eks en bilbrann, samt miljø, vedlikehold og lave levetidskostnader, var avgjørende for valget av betongelementer til prosjektet. Strekningen er i underkant av 5 km hvorav ca halvparten går i tunnel. Den godkjente reguleringsplanen gjelder for en 2-felts vei med unntak av delstrekningen fra Økri til Isi (ca 2 km) som er 4 felt. Parsellen bygges i dagen fra Vøyenenga til Brennetunnelen. Brennetunnelen er 1100m lang. Deretter går traseen i dagen forbi Økri hvor det bygges et kryss med Økriveien. Veien går videre fram til Berghofftunnelen, som er 1400m lang. Traseen går så i dagen gjennom kryss ved Isi fram til eksisterende E16 ved Bjørum sag. Hop-Sørås tunnelene ved Bergen Illustrasjon fra Våre VegerVidere skal Ølen Betong levere
10 000 m² elementer til
Hop-Sørås tunnelene ved Bergen. Her er kontrakten inngått med entreprenørfirmaet
Skanska Norge AS. Prosjektet omfatter 2-feltsvei som skal utvides til 4-felt med lengde ca. 3 km. De to nye feltene er ferdig utsprengt og delvis planert. En allerede råsprengt tunnel på ca 500 meter skal ferdigstilles samt vann- og frostsikres med elementer fra Ølen Betong. Eksisterende 2-felts vei på strekningen skal oppgraderes og tunnelen skal ha ny elektro og vannsikring. Prosjektet startet i august 2005 og er beregnet ferdig i april 2007. Les mer om Hop-Sørås prosjektet i Våre Veger. Gasskraftverket på Kårstø Bedriften er også tildelt oppdraget med å levere 10-15000 m³ fabrikkblandet betong til byggingen av gasskraftverket på Kårstø. Leveransene vil gå både fra blandeverket på Susort i Tysvær samt med biler fra fabrikken i Ølensvåg. I tillegg har blandeverket på Stord fått leveranser på ca 5000 m³ ferdigbetong til lokale prosjekter. Betydelig vekst innen betongvarer i fjor Det er svært stor aktivitet i bygg og anleggsmarkedet. Rør- og kumsystemer i betong samt murprodukter utgjorde en betydelig vekst i 2005. Aktiviteten holder seg like høy nå i 2006 med leveranser til en rekke større anlegg over hele landet. For tiden går produksjonen av store falsrør for fullt, og den nye produksjonshallen i Ølensvåg vil komme godt med i tiden fremover.