Betong og elementer i 14 tunneler
20 sjåfører og to betongblandeverk står på for fullt for å levere ferdigbetong til sikring av 14 nye tunneler på E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Fabrikken som Ølen Betong etablerte på Storemyr ved Lillesand har travle dager.
Publisert: 12.05.2007
NYE E18Broer og tunnelarbeid er i full gang på nye E18. Dag og natt produseres betong ved de to blandeverkene som Ølen Betong og Ribe Betong har ved Lillesand. Et stort antall kjøretøyer går i skytteltrafikk mellom blandeverkene og byggearbeidene på den nye fire felts motorvegen.
STORT BETONGBEHOV
I tillegg til konstruksjonsbetong til bl.a. brobygging, leveres store mengder spesialbetong som sprøytes på tunneltak og vegger etter hvert som de nye tunnelene bygges. Til sammen kommer det til å bli bruk for over 100.000 m3 betong i byggeperioden fram til 2009. Om ikke lenge starter også montasjen av betongelementer for helt hvelv inne i tunnelene. Nærmere 200.000 m2 med betongelementer skal fraktes på båt fra fabrikken i Sveio til kai i Kristiansand. Herfra fraktes elementene på spesialkjøretøyer inn til montasjestedet i tunnelene.
MANGE STORE TUNNELPROSJEKTER
Men Ølen Betong har det travelt på flere fronter. Hver uke går 1-2 båtlaster på 2500 tonn hver fra Mølstrevåg til Drammen. Montasjearbeidet pågår for fullt både i Kleivenetunnelen (Frydenhaug-Eik) ved Drammen og i de to tunnelløpene på Wøien-Bjørum i Bærum kommune.
TUNNEL PÅ FLATE JÆREN GIR ARBEIDSPLASSER
I det flate landskapet på Jæren i Rogaland er det ikke så mange steder en kan finne behov for en tunnel. Men ved Kleppekrossen i Klepp kommune er der en haug. Den sjangsen kunne ikke politikerne la gå fra seg. Her bygger Jærbuen en tunnel rett igjennom. Egentlig for å kunne lede den store trafikken på Rv 44 utenfor sentrumsgata i Kleppekrossen. Leveranse av elementer til denne tunnelen skal også leveres fra Ølen Betong sin fabrikk i Sveio før sommeren 2007. Dette gir mange arbeidsplasser både i anleggsbransjen og innen transport, og for Ølen Betong en travel tid i elementfabrikken i Mølstrevåg. Denne fabrikken, som er Europas største spesialfabrikk for sikring av samferdselstunneler, er i stand til å sende 60 nye store elementer ut på lageret hver dag, hver med en vekt på 6-7 tonn, dobbeltarmerte og med isolasjon på baksiden. I administrasjonen sitter Teknisk leder Jarle Sandvik og har hendene fulle med å lage tredimmensjonale konstruksjonstegninger for fabrikken. Staben her er nettopp utvidet for å kunne handle den store etterspørselen.
AGDER OPS VEGSELSKAP
Når den nye motorvegen mellom Grimstad og Kristiansand står ferdig i 2009 så skal den overtas av selskapet Agder OPS Vegselskap. Dette selskapet har ansvaret for drift og vedlikehold av motorvegen i de neste 25 årene.
Sjekk flere nyhetsoppslag om vegprosjektet her.