Deliveries to Sandsfjord bridge
Delivereries started feb 4th from Ølen Betong concrete plant in Sand
Publisert: 06.02.2014
Text below is not translated and therefore in original language. Click here to have it translated in Google Translate
Tirsdag 4. februar startet støping av ny Sandsfjord bro. Kruse Smith er entrepenør, og skal på oppdrag fra Statens Vegvesen bygge broa som Ølen Betong har fått oppdraget med å leverere betongen til.
Første fundament til Sandsfjord bro.
Støping av første fundament
Mandag ettermiddag ble siste forberedelser og sjekklister gjennomgått ved Ølen Betongs avdeling i Suldal, dagen før første støpestart av Sandsfjordbrua, 4. februar.
Det var totalt ca 400 m³ betong av typen B35 SV30 som skulle levers til fundament for akse 2. Blandeverket startet leveransene tirsdag morgen 06.30 og siste lass ble blandet onsdag morgen 8.30. Fra Ølen Betong deltok seks betongbiler under veiledning av produksjonsleder Bjørn Ræstad og Bastian Reimers. Totalt hadde Ølen Betong ca 20 personer som var direkte involvert i leveransen.
Oppfølging fra Teknologiavdelingen
Teknologi stilte med personell som overvåket at leveransene hadde betong med de rette egenskaper.
- Viktig for denne støpen, er å få erfaringer med hvordan egenskaper på tilsatt luft i betong forandrer seg fra fabrikk, og til betongen er i konstruksjon, opplyser teknologileder Roar Vigre. Det var spennende å se hvordan betongen ville fraktes gjennom ca 100 meter rørgate som Kruse Smith hadde ansvar og opplegg for.
- For slike jobber er det viktig å bruke tid på sjekklister og prosedyrer, for hele virksomheten som påvirker produksjon, transport og produkt, sier Vigre videre.
Prosjektleder Robert Halleland hos Kruse Smith har gitt utrykk for at de var meget godt fornøyd med både produkt og logistikk.
- Dette er et direkte resultat av at produksjonspersonell og sjåfører gjorde en god jobb med å følge fastsatte prosedyrer, avslutter Vigre
Nedenfor er bildealbum fra gjennomføringen av første støp på Sandsfjordbrua.
Om prosjektet
Brua er en såkalt fritt-frem bygd bru. Den vil sikre Sand en døgnåpen veiforbindelse nordover mot Haugesund og Sauda. Brua skal bygges ut fra begge sider av fjorden, og møtes så på midten. Totallengde blir på 580 meter og hovedspennet blir på 290 meter. Til dette prosjekt vil det bli leveranser av ferdigbetong fra Ølen Betong sine avdelinger både i Ølensvåg og Suldal. Prosjekt skal være ferdig mot slutten av 2015.
Nedenfor er informasjonsvideo om prosjektet som omfatter bro og tilførselsveier og tuneller som Statens Vegvesen har lagt ut på YouTube