Publisert: 13.08.2015
Text below is not translated and therefore in original language. Click here to have it translated in Google Translate
Ølen Betong skal levere i underkant av 4000 skinneelementer til Ulriken-tunnelen. Dermed står betongspesialisten fra Ølensvåg bak alle betongleveranser til et av de største pågående anleggsprosjektene på Vestlandet.
Til sammen 3892 såkalte invert-elementer skal produseres ved anlegget i Sveio til den nye Ulriken-tunnelen mellom Arna og Bergen. Ølen Betong ble nylig tildelt kontrakten av JV Skanska/ Strabag Ulriken ANS som bygger tunnelen.
- Invert-elementene er et spesialprodukt som vi skal produsere til dette prosjektet. Elementene skal brukes som fundament for skinnene som tunnelboremaskinen (TBM) skal kjøre på ved boringen av tunnelen, forteller divisjonsleder for elementer i Ølen Betong, Geir Arild Søndenå.
Produksjonen starter opp umiddelbart og skal gå frem til høsten 2016. Det skal produseres 10-15 invert-elementer daglig. Ca. 1 300 trailerlass skal i løpet av perioden kjøres i skytteltrafikk med elementer fra Sveio til Arna inntil prosjektet er ferdigstilt.
TBM-boremaskinen som skal brukes i byggingen har en diameter på 9,3 meter, og gir mindre risiko og rystelser i utbyggingsperioden enn tradisjonell sprenging. Dette er den så langt største TBM-maskinen som er brukt til å bygge en samferdselstunnel i Norge.
Full betong-pakke
Et av de største byggeprosjektene på Vestlandet
Ulriken-tunnelen skal gå parallelt med eksisterende tunnel mellom Arna og Bergen. Den nye tunnelen skal overta togtrafikken fra eksisterende tunnel, som skal oppgraderes etter at ny tunnel er åpnet.
På slutten av fjoråret ble Ølen Betong også tildelt kontrakt om leveranser av all ferdigbetong. Det skal det leveres ca. 80 000 kubikkmeter ferdigbetong fra avdelingen på Laksevåg de neste fire årene. Ølen Betong har dermed inngått kontrakter for nærmere 150 millioner på dette prosjektet.
- Vi har hatt et tett samarbeid med Skanska på mange prosjekter i Norge i mange år. Det er en tillitsærklæring at de nå også ønsker å benytte oss til Ulriken-tunnelen, som er et av de største byggeprosjektene på Vestlandet for tiden , forteller divisjonsleder for ferdigbetong, Stian Berge.
Øker mannskapet i Bergen
Byggingen av den nye 7,8 km lange togtunnelen gjennom Ulriken fra Arna til Fløyen i Bergen hadde oppstart i 2014. Prosjektet skal være ferdigstilt i 2019. Det betyr høy aktivitet for Ølen Betong i løpet av hele anleggsperioden.
- Denne kontrakten betyr først og fremst mye for den lokale avdelingen på Laksevåg, da det er sjelden vi får såpass langsiktige avtaler som dette, sier Berge.
Strekningen mellom Bergen og Arne er en av de mest trafikkerte enkeltsporede strekningene i Nord-Europa, og med ny tunnel og oppgradering av dagens tunnel vil strekningens dobbeltspor doble avgangsfrekvensen. Det nye tunnelløpet blir også viktig for å kunne tilfredsstille krav til rømming og brannsikkerhet.