Ølen Betong - hjem

Ølen Betong leverer til Ryfast

Ølen Betong gjorde i juli to større avtaler på ferdigbetongleveranser på det nye Ryfast-sambandet, og er nå begynt foreberedelsene med å sette opp blandeverk. Det skal leveres ca 200 000 m³ på vel fire år og kontraktsverdien er på ca 250 mill.

Publisert: 17.09.2013

Fra Statens Vegevesen sin informasjonsbrosjyre

Gigantprosjekt

Gigantprosjektet Ryfast skal knytte Ryfylke og Nord-Jæren sammen, og da det ble vedtatt juni 2012 ble det bestemt at Ryfast skulle gjennoføres sammen med Eiganestunnelen som et felles prosjekt med felles prosjektorganisasjon.

Selve Ryfast består av to hoveddeler, Solbakktunnelen på 14,3 kilometer. Noe som gjør den til verdens lengste undersjøiske veitunnel, og Hundvågtunnelen på 5,5 kilometer som er den andre delen.

Ølen Betong har gjort avtale med sveitsiske Marti AG og AF Gruppen som vi kjenner godt til i fra tidligere. Disse skal bygge hver sin halvdel av Solbakktunnelen som skal gå mellom Tau og Stavanger.

- Det betyr at det fremdeles er store kontrakter som skal deles ut på Ryfast, men de to første jobbene som Ølen Betong nå har vunnet, posisjonerer oss bra til å være med på fortsettelsen, sier daglig leder Svein Atle Berge

Setter opp to blandeverk

Ølen Betong skal sette opp to av sine mobile blandeverk i løpet av høsten. Grunnarbeidene på blandeverkstomten på Tau er allerede begynt, og sist uke ble det støpt fundamenter. I løpet av september kommer blandeverket med båt fra trøndelag. Da er det akkurat rigget ned fra prosjektet "FV714 Lakseveien", og blir satt opp på direkten på Tau.

Støyping av fundamenter for blandeverk på tau torsdag 12. sep.

Om lag en måned etter, følger det neste blandeverket som skal stå på Stavanger-siden.

- Dette gir langsiktig aktivitet for to av våre mobile stasjoner, sier Svein Atle Berge,

- noe som er svært gunstig for virksomheten med tanke på aktivitetsnivået og langsiktigheten det gir.

For å lese mer om prosjektet, anbefales denne brosjyren fra byggeherren Statens Vegvesen