Storstøp ferdig seks timer før planlagt

18 timer skulle det ta å støpe den største brua på nye E 39 mellom Os og Bergen. 522 kubikkmeter kom på plass i løpet av 12 timer. 

Åtte betongbiler fra Ølen Betong gikk i skytteltrafikk mellom anlegget i Fana og den nye brua i Endelausmarka. Alle foto: Ellen Marie Hagevik


Av Ellen Marie Hagevik, Medvind24.no

Publisert: 12. januar 2017

Lørdag 19. november starter tidligere enn grytidlig for Knut Ståle Lyngstad, avdelingsleder ferdigbetong Bergen, sjåfører og de ansatte på blandeanlegget i Fana. Blandeanlegget er i gang klokka 04.30. Klokka 06.00, i svarteste morgenmørke, ruller de første to bilene på plass ved brua i Endelausmarka. Der er første 12-mannsskiftet fra Veidekke og betongteknologer klare til å gå i gang med støypingen. 

Åtte Ølen Betong-biler går i skytteltrafikk fra anlegget i Fana, som tidlig kommer opp i 120 kubikkmeter. Allerede klokka 10.00 kan Lyngstad konstatere at storstøpen ligger nesten halvannen time foran skjema. 

- God planlegging er essensielt for at ting skal gli uten problemer. Vi har også planlagt for alt som kan gå galt slik at vi raskt kan kommer videre om noe skulle skje. Går alt like bra som nå, anslår jeg at vi er ferdige klokka 18.00, sier Lyngstad. 

Alle mann til pumpene

Oppe på brua er det bokstavelig talt alle mann til pumpene. Her bidrar også sjefer i Veidekke i tillegg til de faste betongarbeiderne. Brua støpes i såkalte flo på fire meters lengde. Etter fire meter, flyttes støpingen tilbake, slik at floene overlapper hverandre. Hele brua støpes i fire lag. 


Alle ser at det går raskere unna enn planlagt og håper Lyngstad får rett. Men folk må ha pauser og mat, nytt skift skal inn både for Veidekke og Ølen Betong, og det er ennå mange timer der det kan dukke opp problemer. Storstøpen går imidlertid knirkefritt unna, og klokka 18.00 kan en svært fornøyd arbeidsgjeng konstatere at Lyngstad fikk rett. 

Det blir helg seks timer tidligere enn planlagt. 

Største veiprosjekt på Vestlandet 

Dagen før storstøpen ble også den første av de to tunnelportalene i Svegatjønn ferdigstøypt. Den nye firfeltsveien mellom Svegatjørn og Rådalen er det det største veiprosjektet noensinne på Vestlandet. Kontrakten med Veidekket er på totalt 120.000 kubikkmeter konstruksjonsbetong, sprøytebetong og profilbetong. 

Prosjektet har 12 tunneler på totalt 23 kilometer, og Ølen Betong skal levere rundt 8600 veggelementer på til sammen 160.000 kvadratmeter, samt kommunalvarer til Vassbakk & Stol for rundt 10 millioner kroner.

Foreløpig stopp i leveringen

Bergensavdelingen har travle dager med en rekke andre oppdrag også. Et av de største i år har vært levering av ferdigbetong til den 7,4 kilometer lange Ulrikken-tunnelen med to spor. Jernbaneprosjektet skal etter planen være ferdigstilt sommeren 2021.

- Det er ventet gjennomslag i 2017, og framdriften har vært veldig god. I en periode har Skanska og Strabag prioritert drift og fjellsikring. For oss  har det betydd stopp i levering av betong en stund, men nå blir det oppstart igjen i januar. Totalt skal vi levere 80.000 kubikkmeter, og det gjenstår 60.000 kubikkmeter, sier Lyngstad. 

Fase 2 på Lagunen 


Ølen Betong har også jobben med å levere med å levere betongen til fase 2 i utbyggingen av kjøpesenteret Lagunen. Byggentreprenøren LAB, med AF Gruppen som den største eieren, står for utbyggingen på 20.000 kvadratmeter. 

- Byggingen starter i januar 2017, og vi skal levere i 15.000 kubikkmeter i løpet av året. Vi var også med på byggingen av parkeringshuset til Lagunen i 2012. Også det prosjektet på oppdrag for LAB, sier Lyngstad. 

Lagunen er ikke den første, store kjøpesenterjobben for avdelingen i Bergen. I 2014 leverte Ølen Betong 20.000 kubikkmeter til det 30.000 kvadratmeter store kjøpesenteret Horisont (bildet) i Åsane. 


Available jobs

Arkiv

2017

2016

Flere saker:

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017