Ølen Betong - hjem

Første båtlast med element fra Sandeid

Torsdag 18. til fredag19. april ble det lastet 2200 tonn med buede betongelementer om bord på båt i Sandeid. Norsund lå til kai ved Samvirkelaget og Ølen Betong sine semivogntog gikk i rute mellom elementfabrikken og kaien. Båten skulle rundt Sørlandet med elementer til to nye tunneler på E6 på Østlandet.

Publisert: 22.04.2013

Av: Steinar Skartland

Torsdag 18. til fredag19. april ble det lastet 2200 tonn med buede betongelementer om bord på båt i Sandeid. Norsund lå til kai ved Samvirkelaget og Ølen Betong sine semivogntog gikk i rute mellom elementfabrikken og kaien. Båten skulle rundt Sørlandet med elementer til to nye tunneler på E6 på Østlandet.

En elementfabrikk med tradisjoner

-Det har blitt produsert elementer i Sandeid siden 1973. Da var oppstarten på å lage byggelement, forteller Sigmund Kaldheim ved fabrikken. Disse elementene har i hovedsak gått til bygg lokalt og transportert med bil til byggeplassen.

Store utvidelser av fabrikken

Etter at Ølen Betong overtok denne elementfabrikken (som fikk ny fabrikkhall i 2008) har det skjedd store forandringer. Det siste halvåret har byggevirksomheten vært stor på fabrikkens egne bygg. En helt ny produksjonslinje er etablert. I egen hall på 1200 m² produseres elementer for vann-, brann- og frostsikring av vei- og jernbanetunneler over hele landet. Dette er noe Ølen Betong har satset på i en årrekke ved fabrikkanlegget i Sveio. Ordretilgangen medførte behov for produksjon også i Sandeid.

2200 tonn på samme båt

Rederiet Sandfrakt la til med båten Norsund i elleve-tiden på torsdagen og lastingen gikk kontinuerlg frem til to-tiden på fredagen. Elementene som hver veier ca 6 tonn, ble heist om bord ved hjelp av båtens ombygde brøyt gravemaskin. Denne kjører på skinner over lastelukene og er et kjennetegn ved Sandfrakt sine skip. Da klokka var blitt 14:30 på fredagen var hele 2200 tonn kommet om bord og båten kunne sette kursen ut fjorden.

Oppdraget gikk meget bra, og dette er nok ikke siste gangen at store båter legger til kai i Sandeid for å laste elementer til samferdselstunneler.

Skipet Norsund mens det ligger til kai, med lastemerker godt over vannlinjen
Norsund ruver godt med kaien, men har ennå langt igjen til lastemerkene, selv med 2200 tonn om bord.

Elementer til fellesprosjektet E6 - Dovrebanen

Denne gangen var det tunnelene på fellesprosjektet E6-Dovrebanen elementene skulle leveres til. Lasten bestod av tak- og veggelementer for tunnelene på de to strekningene av E6, kalt: Brøhaug-Strandlykkja (med Morskogstunnelen på 2,3 kilometer) og Strandlykkja-Kleverud (med en vegtunnel med to tunneløp med en lengde på 650 meter).

Skipet Norsund ferdig lastet legger fra kai med et fjell i bakgrunnen
Så gikk Norsund ut fjorden fra Sandeid for å levere lasten på Østlandet. Herfra blir det transport med semitrailere inn til lossestedet i tunnelene.

Lossing Holmestrand

Her er bilder fra ankomst og lossing i av båtlast fra Sveio når den ankommer Holmestrand. Ikke store kaien å boltre seg på.